Оборона

Задля просування реформ у сфері безпеки та оборони, Фонд підтримки реформ в Україні понад 10 років активно співпрацює із Міністерством оборони, а також міжнародними урядовими та неурядовими організаціями: Міністерством закордонних справ і справ Співдружності націй та розвитку Великої Британії (FCDO), Спеціальним радником з питань оборони Посольства Великої Британії в Україні, Alinea International, ГО «Фонд експертної підтримки врядування та економічного розвитку» (EDGE) та іншими. 

Фонд підтримки реформ в Україні реалізує масштабні проєкти у сфері оборони: SADR, ESTMoD, реформування закупівель, логістики та рекрутингу, цифрові рішення, співпраця з НАТО, Проєктний офіс реформ МОУ

Проєкт SADR — Підтримка адаптивних оборонних реформ 

Фонд реалізує Компонент 1 (Інституційна стійкість та належне врядування в МОУ) проєкту «Підтримка Адаптивних Оборонних Реформ (SADR)». Його мета — запровадження більш ефективних та сучасних інструментів та процесів управління обороною, а також посилення управління та менеджменту оборонних систем. 

У рамках цього Компонента, Фонд сприяв запуску цифрових платформ «Резерв+» та «Армія+», впровадженню електронної черги у територіальних центрах комплектування та створенню 47 рекрутингових центрів у 20 областях. Крім того, Фонд підтримав розробку дорожньої карти модернізації ланцюгів постачання — вже понад 200 військових частин під’єднано до SAP-системи.

Компонент 1 (Інституційна стійкість та належне врядування в МОУ) проєкту «SADR» реалізується «Фондом підтримки реформ в Україні» за субгрантом Фонду «EDGE» в рамках програми підтримки від Спеціального радника з питань оборони, що фінансується урядом Великої Британії. 

Проєкт ESTMOD (Експертна підтримка трансформації Міністерства оборони, Збройних Сил України та оборонного сектору України)  

Фонд також імплементує проєкт «Експертна підтримка трансформації Міністерства оборони, Збройних Сил України та оборонного сектору України» (ESTMOD), який спрямований на зміну підходів до закупівель, цифрового управління та оборонного менеджменту. 

У межах проєкту експерти Фонду сприяли розвитку інституційної спроможності Агенції оборонних закупівель (АОЗ), зокрема в оновленні законодавчих актів, бізнес-аналізу, запуску Наглядової ради та розробці рекомендацій щодо її кадрової структури. Експерти проєкту також сприяли цифровізації Державного оператора тилу (ДОТ), відповідального за закупівлі речового і продовольчого забезпечення. Зокрема, за сприяння проєкту було впроваджено електронну систему DOT-Chain, що оцифровує процеси забезпечення Збройних Сил та сприяє підвищенню прозорості й підзвітності під час закупівель. 

Ініціатива здійснюється за сприяння Громадської спілки “Фонд підтримки реформ в Україні” і є частиною програми підтримки від Спеціального радника з питань оборони, що фінансується урядом Великої Британії. 

Співпраця з НАТО (ANP)

У 2019 році ми долучилися до проєкту ГО «Фонд експертної підтримки врядування та економічного розвитку (EDGE)», у рамках якого здійснювалася робота над оптимізацією процесів підготовки, моніторингу та оцінки Щорічних національних програм (Annual National Programme, ANP) під егідою Комісії НАТО–Україна. Мета проєкту полягала в забезпеченні підготовки ANP відповідно до принципів управління, орієнтованого на результати (RBM).

Результати: 

  • розроблено модуль вступного навчання з планування ANP; 

  • підготовлено 90 планових документів відповідно до Проєкту щорічної національної програми НАТО-Україна-2020;  

  • проведено 25 стратегічних сесій для представників міністерств — 570 учасників, відповідальних за розробку щорічної національної програми НАТО-Україна. 

Основа для змін: Проєктний офіс реформ МОУ 

Системна робота Фонду в оборонному секторі почалася ще у 2015 році із запуску Проєктного офісу реформ Міністерства оборони України — дорадчого органу МОУ та аналітичного центру, створеного для прискорення та підтримки оборонних реформ. У квітні 2016 року було підписано Меморандум про партнерство з МОУ. 

Місія офісу полягала в тому, щоб стати каталізатором змін у Збройних Силах: порушувати проблеми, пропонувати рішення, допомагати їх імплементувати. Робота велась за п’ятьма напрямами: 

  • Демократичні цінності та врядування (демократичний цивільний контроль, гендерна політика, стратегічні комунікації, антикорупційні заходи). 

  • Оборонне планування (інтегровані закупівлі, співпраця з НАТО, державне гарантування якості, планування на основі спроможностей). 

  • Логістика, медицина та забезпечення (цільова модель логістики, реформа харчування, автоматизація речового забезпечення). 

  • Розвиток спроможностей (зокрема, у сфері безпілотних літальних апаратів). 

  • Професійний розвиток (Школа оборонного менеджменту, розвиток сержантського корпусу). 

Ключові досягнення того періоду включають: 

  • Затвердження угоди з НАТО з підтримки та постачання про партнерство з підтримки спільного управління предметами постачання (Постанова КМУ від 09.08.2017 №599), що дозволила МОУ самостійно закуповувати товари без спецпосередників. 

  • Отримання доступу до Логістичної електронної бази даних НАТО (NLSE). 

  • Реформу системи харчування ЗСУ та впровадження нового каталогу продуктів. 

  • Створення єдиного органу управління медичним забезпеченням на стратегічному рівні — Головного військово-медичного управління з урахуванням принципів медичного забезпечення НАТО та запуск 205-го навчального центру тактичної медицини — здійснено перший випуск бойових медиків за стандартом Армії США «Combat Medic 68W». 

  • Розвиток сержантського корпусу та запуск Школи оборонного менеджменту (спільна ініціатива Проєктного офісу реформ та Національного університету оборони ім. Івана Черняховського та іноземних партнерів). Ініціатива була включена до Програми Україна–НАТО з професійного розвитку на 2017–2021 рр. 

Отже, Фонд підтримки реформ в Україні відіграє важливу роль у трансформації оборонного сектору країни: від цифровізації до вдосконалення закупівель і логістики. У співпраці з Міністерством оборони України та міжнародними партнерами ми створюємо інноваційні рішення, що посилюють обороноздатність країни, та наближаємо українську оборонну систему до стандартів НАТО.