Незалежність та усунення політичного впливу – основа реформування регуляторів. Підсумки засідання Національної ради реформ України

4 грудня 2015 року відбулось 15-е засідання Національної ради реформ, яке було присвячене реформі регуляторів на ринках державних монополій та фінансових ринків.

Відкриваючи засідання, Президент України Петро Порошенко зазначив, що якісне державне регулювання є однією з головних передумов цивілізованого розвитку ринків. Однак, слабкою ланкою є існуюче на сьогодні правове регулювання діяльності національних комісій. Основна проблема, за твердженням міжнародних партнерів, експертів, – відсутність необхідного рівня незалежності. Дискусії про необхідність надання національним комісіям справжньої незалежності тривають вже майже 20 років. При цьому, усі доповідачі та члени Національної ради реформ погодились, що принципи реформування усіх регуляторів, незалежно від ринку та сфери діяльності є універсальними.

Саме про такі принципи реформування незалежних регуляторів доповів Олександр Данилюк, заступник Глави Адміністрації Президента України. "Забезпечення незалежності регуляторів є міжнародними зобов’язаннями, які взяла на себе Україна відповідно до різних директив ЄС, Меморандуму між Україною та МВФ та іншими документами", – зазначив Олександр Данилюк. Незалежно від сфери, міжнародні вимоги передбачають забезпечення прозорості та незалежності контролю діяльності регулятора, наявність відокремленого джерела фінансування та достатність ресурсів для забезпечення незалежної роботи інституції.

Приклад успішної реорганізації регулятора представила на прикладі Національного Банку Валерія Гонтарева, Голова НБУ. Взявши за приклад Банк Англії було сформовано нову сучасну структуру НБУ, яка відповідає міжнародним стандартам організаційних структур Центральних банків світу. При цьому, у Нацбанку було скорочено близько 340 працівників керівної ланки і 45% працівників не лише в Києві, але і в регіонах. За словами Валерії Гонтаревої, реорганізація Нацбанку відбувається за принципами проектного менеджменту, яка довела власну ефективність. Інструментом для забезпечення трансформації стало прийняття Верховною Радою України законів щодо інституційної спроможності та фінансової незалежності НБУ.

В межах ініційованого процесу консолідації функцій з державного регулювання ринків фінансових послуг та розформування Нацкомфінпослуг, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) має отримати більше повноважень та можливостей для незалежної діяльності. Говорячи про це, Тимур Хромаєв, Голова НКЦПФР окреслив основні складові реформи, а саме: операційну і фінансову незалежність Комісії; отримання повноважень з розслідування правопорушень на фінансових ринках; доступ до конфіденційної інформації тощо. Усі ці позиції було надано Міжнародним Валютним Фондом за результатами технічної місії у липні 2015 року. Крім того, реформування НКЦПФР дозволить Україні скористатись з усіх переваг приєднання Комісії до Міжнародної організації комісій з цінних паперів (IOSCO), Генеральний секретар якої відвідав Україну минулого тижня.

Загалом, реформа фінансового сектору та регуляторів зокрема, була розроблена відповідно до Стратегії сталого розвитку "Україна - 2020", Меморандуму про співпрацю з МВФ та Угоди про Асоціацію з ЄС та іншими установчими документами.

Окрім фінансових ринків на 15-му засіданні Національної ради реформ було представлено концепції реформування ринків телекомунікацій та енергетики.

Суть реформи Національної комісії, що здійснює регулювання у сфері зв’язку та інформатизації викладено у законопроекті "Про електронні комунікації", який був розроблений у відповідності до Директив Європейського Парламенту, Плану заходів з виконання Програми дій Уряду та необхідності дерегуляції галузі. Олександр Животовський, Голова НКРЗІ виокремив кілька основних тез законопроекту, серед яких: спрощення умов для початку діяльності на телеком-ринку; відміна ліцензування видів діяльності; можливість надання і отримання послуг в електронному вигляді; запровадження очікуваного регулювання; мінімізація втручання держави у діяльність постачальників послуг;  незалежність регулятора та ін. При цьому, на сьогоднішній день існує кілька версій законопроекту "Про електронні комунікації", які подано різними суб’єктами, включаючи Народних депутатів. Президент зауважив на необхідності консолідації зусиль для вироблення єдиного варіанту проекту.

Окремої уваги заслуговує реформа Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Її Голова, Дмитро Вовк, акцентував увагу на необхідності підтримання у другому читанні законопроекту "Про НКРЕКП" № 2966, який закріплює заборону втручання у роботу регулятора з боку державних органів, посадовців та бізнесу. Крім того, проект закону врегульовує повноваження НКРЕКП та уточнює перелік завдань і функцій, які сьогодні частково діляться між різними інституціями та міністерствами.

Коментуючи необхідність реформування усіх регуляторів, Президент зауважив, що для якісного виконання своїх обов’язків регулятори мають бути забезпечені фінансовими ресурсами, достатніми для використання найновіших IT-технологій та залучення найкращих фахівців галузі. "Рівень працівників регуляторів повинен відповідати рівню суб’єктів, що регулюються", – сказав Глава держави.

Джерело

Переглянути усі матеріали засідання, презентації доповідачів та отримати більш детальну інформацію про порядок проведення зустрічі можна за посиланням.

Слідкуйте за новинами на офіційній сторінці Національної ради реформ України в соціальній мережі facebook.

Також Ви можете бути першим в курсі всіх останніх подій, підписавшись на розсилку на головній сторінці сайту reforms.in.ua